Dlaczego lody to gorący temat inwestycyjny?

Ostatnia fala upałów dała nam się mocno we znaki. Zapewne nie byłem jedyną osobą, która desperacko poszukiwała sposobu na ochłodę. Częstym wyborem w takiej sytuacji są lody. Niezależnie od tego czy są to sorbety, lody mleczne czy tajskie, pozwalają nam chociaż na chwilę zapomnieć o lejącym się z nieba żarze.

Według Euromonitor International w 2018 roku rynek lodów w Polsce osiągnie wartość ponad 1,82 miliarda złotych. To o 2,5% więcej niż w roku poprzednim. Przedstawiciele PPL Koral, jednego z największych producentów lodów w Polsce, spodziewają się, że tegoroczne lato może okazać się rekordowe pod wględem sprzedaży. Wzrosty widać także u światowych gigantów takich jak Unilever. Od początku maja czyli pierwszej fali upałów w Europie w tym roku, cena akcji wrosła o 9,55%. Do Unilevera należą dwie marki lodów: Algida oraz Ben & Jerry’s. Podobnie wygląda sytuacja innego giganta spożywczego – Nestle. Od początku maja cena akcji wrosła o 6,69%.

unilever

Kurs Unilever na przestrzeni ostatnich 3 miesięcy.
Źródło: Bankier.pl

Cały światowy rynek lodów został wyceniony w 2016 na 54,8 miliarda USD. Eksperci prognozują wzrost na poziomie 4,1 % do 2025 roku. Co ciekawe jest to w dużej mierze związane ze wzrostem popytu w krajach takich jak Chiny czy Indie, gdzie warunki atmosferyczne sprzyjają jedzeniu zimnych deserów raktycznie przez cały rok. W 2014 roku Chiny wyprzedziły Stany Zjednoczone i od tamtej pory zajmują 1. miejsce zarówno pod względem ilości jak i wartości sprzedanych produktów.

Światowy rynek jest podzielony właściwie pomiędzy 5 dużych graczy: Unilever, Nestle, Mars, General Mills oraz Blue Bell Creameries. W Polsce na 1. miejscu wciąż utrzymuje się Unilever, na 2. Nestle, na 3. PPL Koral i na 4. Grycan.

Sezon na lody w Polsce zaczyna się już w marcu i trwa w zalezności od pogody do października lub listopada. Jak już wcześniej wspomniałem w tym roku wyjątkowo owocne dla producentów były kwiecień i maj. PPL Koral podał, że sprzedaż ich produktów w maju 2018 pobiła wynik z tego samego miesiąca rok wcześniej o 100%! Tak pozytywne wyniki, a także niezwykle upalne lato pozwalają założyć, że rok 2018 zapisze się złotymi zgłoskami w historii sprzedaży lodów w Polsce i na świecie.

Obecna sytuacja na rynku lodów jest świetnym przykładem dla początkujących inwestorów. Wiele spółek jest zaleznych od takich czynników jak pogoda. Podobnie było z cenami wanilii (o których pisałem tutaj), które wystrzeliły po zniszczeniu więksości upraw na Madagaskarze w wyniku cyklonu. Lekcja płynąca z dzisiejsego artykułu jest taka, że czasem wystarczy wyjrzeć za okno, aby znaleźć interesującą okazję do inwestycji.

 

Spodobał Ci się artykuł? Zasubskrybuj naszego bloga, aby nie przegapić kolejnych.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s