Rynki finansowe a wybory prezydenckie

Obecnie mamy do czynienia z ogromną dozą niepewności na rynkach finansowych. Ta niepewność będzie się jeszcze utrzymywać przez pewien czas przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, obecnie mamy do czynienia w wyborach z dwoma osobami, które są mało przewidywalne dla rynków. O dozie tej niepewności świadczy przede wszystkim ich „skandaliczne” zachowanie podczas kampanii, wypowiedzi (często szokujące opinię publiczną), jak również brak doświadczenia w rządzeniu państwem, co nie pozwala nam ocenić, jak „poważnie” będą się zachowywać po wyborach prezydenckich. To powoduje, że rynki są bardzo nieufne w stosunku do nich i będą silnie reagować na wszystkie nowe informacje dochodzące z USA. Po drugie, historycznie rynki finansowe gorzej oceniają kandydatów nowych (którzy nie startują w tzw. re-elekcji) właśnie ze względu na niepewność dotyczącą przyszłości kraju. Licząc od 1928 r. S&P 500 średnio tracił ok. 2.8% w roku elekcyjnym, kiedy w wyborach startują nowi kandydaci w porównaniu do średnich wzrostów ok. 12.6%, gdy w roku elekcyjnym startuje obecny prezydent starający się o re-elekcję (dane z Merill Lynch BoF). Dlatego też należy oczekiwać, że nawet po rozstrzygnięciu wyborów rynki przez pewien czas będą jeszcze nerwowo reagowały dopóki nie będą w statnie „przejrzeć” kandydata i ocenić jego „potencjał” i „powagę” w rządzeniu państwem.

Niemniej jednak patrząc obiektywnie rynki finansowe zdecydowanie wolą Hillary Clinton. Nie jest to zaskoczeniem. Wyniki badań pokazują, że w ostatnich 100 latach rynki finansowe dużo bardziej faworyzowały Demokratów, aniżeli Republikanów. The Dow Jones Industrial Average dawał średnią stopę zwrotu 82.7% pod rządami Demokratów, aniżeli Republikanów, gdzie ta stopa wnosiła 44.8%. Wynika to z tego, że historycznie stopy wzrotu gospodarczego pod rządami Demokratów były wyższe aniżeli pod rządami Republikanów; podobną korelację tyle, że negatywną dla Demokratów, a pozytywną dla Republikanów można było zaobserwować ze stopą bezrobocia (Journal of Business and Economics Research, 2014).

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s